Jump to content



Фолка и изпълнителите му в образователната ни система


Трябва ли попфолка да присъства в учебната програма?  

76 потребители гласуваха

Нямате права да гласувате или да виждате резултатите от тази анкета. Ако искате да дадете своя глас, абонирайте се за клуба или темата. Моля, впишете се в сайта или се регистрирайте, за да гласувате в анкетата.

Препоръчани коментари

Въпроса е ясен. Породи се от подигравката на 2 преси фена към мое изказване, че един ден имена като Глория, Деса, Румяна, Софи М трябва и ще влязат в учебниците по музика.

С голямо удоволствие им натривам пуберските пъпчасали фейс зони с този материал, който доказва, че всъщност това вече се е случвало. Става въпрос за учебника по музика за 9 клас на издателство БУЛВЕСТ 2000

 

1_5470b0f8dda48c045bb9025ad58546ae.jpg

 

Ето и линк към описанието на учебника -> http://www.slovo.bg/old/litvestnik/217/lv0217012.htm

 

И цитирам " ...Да - в този учебник има имена като Софи Маринова и Нина Николина, Ку-ку бенд и Деси Слава. Обаче те звучат в днешното ни музикално пространство, точно както и Бритни Спиърс и Бекстрийт Бойс, да речем, си звучат в някакво друго, по-далечно ни. А и в нашето. И струва ми се, тази обективност в описването на съществуващото е важна в един учебник. Не само защото за един млад човек, априори настроен съпротивително срещу властното, силово налагане на авторитет, онова, което му се забранява, онова, което се отрича, е винаги по-интересно и любопитно. А и защото толерантното представяне на различните музикални случвания е, първо белег на една добра, дистанцирана експертност, и второ, “педагогически” е по-резултатно, ако цели да внуши определено мнение, да моделира отношение. Да формира вкус, без да го налага. Защото със сигурност ще разбереш по-добре недостатъците или преимуществата на нещо, ако го познаваш добре..."

 

И все пак идеята на темата не е да натрия нечий нос (това е бонус измежду другото), ами да дискутираме. Посочил съм интересни възможности в анкетата, тъй като би било твърде глупаво от крайни мнения (да или не).

И докато размишлявах над темата се сетих, че 2001 година, когато слушах бг рап и бегло бях запознат с фолка (освен Глория и Румяна, на които симпатизирах от далечната 96, но в този период дори и тях не съм слушал). Сетих се, че когато изучавахме фолклорната песен Пустоно лудо и младо (задължителна във всяка учебна прогама едно време), учителката пускаше модерния електронен вариант на ДесиСлава с идеята малките да слушат фолклор от добре познат изпълнител. Сега като се замисля, много преди съзнателно да възприемам Деса като любимка и да я слушам, нейни песни са нахлували по някакъв начин в живота ми. Казвам нахлували, защото си купувах само касетки с бг рап и имах от преди 4-5 год 2-3 касетки на Глория. Хаха

 

Какво помните вие от вашето детство и фолка бил ли е тема в часовете ви по музика.

Мислите ли, че като нещо, което се случва и развива в БГ, трябва да присъства и в учебната програма, а не да се пренебрева сякаш не съществува. В друг учебник по музика Румяна, Нелина и ДесиСлава се появяват като съвременнни имена изпълняващи БГ фолклор. Не им се обръща конкретно внимание, но все пак са оценени като фолклорни изпълнители.

 

Какво е вашето мнение и какви са вашите спомени?

image.png

Link to comment
Сподели в други сайтове

  • Отговори 36
  • Създадена
  • Последен отговор

Топ коментиращи в тази тема

Топ коментиращи в тази тема

Разбира се, че попфолкът трябва да се включва с информация за него, защото си е музикален стил с особености, който не е много лесен за изпълнение, а и това са вече над 25 години изключително силно присъствие на този стил в България. Всяко такова значимо с популярността си явление трябва да се отразява по някаква начин.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Първия отговор е пълен шаш :helpsmilie: И даже има гласували за него..

Те Левски и Ботев махат от учебниците, кво остава ако набутат тия ку$ви там... направо да си теглим ножа.

 

Слушам чалга, но тези неща са крайно несериозни. Никога по никакъв повод.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Първия отговор е пълен шаш :helpsmilie: И даже има гласували за него..

Това е Рамания все пак.

Иначе няма как да се случи подобно нещо, защото никой трезвомислещ човек няма да позволи на детето си да учи за секс, пиене, любовни драми, дискотеки, старата-новата и всички долнопробни неща които за жалост всички ние слушаме. Единствено съм съгласен и нямам против за Глория - жената за 20 години никога не изневери на стила си и творчеството и никой не може да го бутне....Особено песни като "Носталгия, "Не остарявай мамо" и "Радост тревога" например. Емилия и тя ставаше, ама вече не.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Против съм да се изучават личности и биографии освен ако не са допринесли с нещо за историята, дали са добър пример в обществото.

В учебниците по музика - съмнявам се, че вече някой ги чете, трябва да има примери от всякакви жанрове. Поп-фолкът може да бъда споменаван не само в лицето на две-три имена, която пеят народна музика. Има страхотни фолк парчета с убийствени текстове и аранжименти - песни като "Просякиня" на Таня Боева, които да научат децата, че съществува лош и добър пример във всеки стил. И лошите трябва да се посочват и да се казва: "Ето така не бива да се прави". Преди години мисля, че Пустоно лудо и младо, Брала мома къпини и Ах, къде е мой либе бяха в учебниците - съответно в изпълнение на Десислава, Нелина и Глория, а за Носталгия знам, че я има в сборник с патриотични песни. На нас реално нищо от това не са ни пускали, не помня по каква система учихме, но имаше основно песни като "Бяла тишина", разни канони за разпяване и другото бяха патриотичните песни в изпълнение на Слави. И то пеехме върху плейбека от уредбата, докато сега не знам въобще пеят ли или си бъркат по дупките в час, но е крайно време в съвременните учебници да има някакви дискове с инструментали. Мисля, че бъдещето принадлежи на звучене тип "Да забравиш" на Нелина - такива песни трябва да се споменават в България. И да се изучава повече и музикалната теория, орнаментиката също. Специфичните мелизми - как се възпроизвеждат. Как се създава една песен. 50 години само се учат епохите и класиките. Ок, ама нека се обърне поглед и към съвремието, стига комунизъм.

Говорим за учебници по музика, не по психология или проповядване на морал. И няма нужда тук сега някои да се правят на света вода ненапита.

Слави ви даде обширна тема да размисъл, но не я използвате по същество.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Ти да видиш, Десислава все пак присъствала в учебник по музика... :rolleyes:

Според мен жанрът няма как някой ден да не бъде споменат в учебниците- прекалено голям фактор е в държавата, за да бъде пропуснат. Но не си представям в училище да се пеят класики като "Тигре, тигре" и "Радка Пиратка", затова може да се ограничат само до споменаването на някои от най-големите и легендарни имена като Глория, Ивана, Десислава, Камелия, Софи Маринова, Сашка Васева, Румяна, Сашо Роман, Азис... Някои от тези изпълнители имат и заслужено място в графата 'фолклор'.

Мнението ми е нещо по средата между втората и третата опция, но гласувам за втората.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Ами на нас часовете по музика ни бяха доста тъпи и нямаше почти никакво възпроизводство на музика, пишехме много листи за разни течения в изкуството.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Не трябва да се изучава подробно като жанр, но трябва да се споменава като част историята на съвременната българска музика

Link to comment
Сподели в други сайтове

Много хора, включително и онези седящите в МОН имат много грешна представа за събитийността и историята, поставени в някакъв времеви диапазон.

Всичко, което се случва днес, което ще се случи утре Е история.

Въпросът е кои са капацитетите, дипломираните професори, които ще решат кое влиза в музикалната история на България и кое не?

Какви са им критериите и причините? Как ще оценят случилото се в българската музика?

Разбира се, че фолк музиката съществува и то стабилно. Проблемът е, че анти настроените са и тесногръди и те не биха изслушали дори 1 албум от до на една Глория, просто да чуят какво има вътре, какво е написано, какво е композирано.

Предвид глупостите, които се пишат в учебниците по История, последният проблем на образованието ни са учебниците по музика.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Като бях 5-6 клас пеехме в часовете по музика "Лудо младо" на Рени.

 

В началното училище пък имахме една г-жа, която ни задължаваше да си купим касетката на Салина "Дискотека под луната". По късно разбрах, че е била изпълнителка на Пайнер. :D

Като цяло нямам против да се изучават стойностните авторски песни като "Губя те бавно" (Гергана), "Целувай ме" (Емилия), "Гасне пламък" (Райна) и тн.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Втората опция е единствената смислена. Чалгата е съществена част от най-новата музикална история на България, и това е факт, който никой не може да отрече. Не живеем в Северна Корея или в Ислямска република Иран, за да се цензурират от общественото съзнание неща, които не им отърват на някои хора.

В тази връзка гласовете за последната опция ме притесняват. Как искате да се премахне стигмата върху жанра сред обществото, като настроенията сред самите чалгари са подобни.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Ако отбележим, че в часовете по музика не само не се учат, а дори не се споменават смислени и наистина полезни неща, и че тия часове са крайно малко и бездругото, няма никъф смисъл дори от споменаването на чалгата като част от съвременната българска музика. И то не щото е пошла или нещо от сорта. Или поне не само. По добре това време да се оползотвори в нещо смислено, като например няква музикална обща култура, малко история на музиката, да се спомене нещо народно или дедазнам, че в най-скоро време ще е цяла радост Моцарт да се свързва с марка кашкавал. Примерно.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Не трябва да се изучава подробно като жанр, но трябва да се споменава като част историята на съвременната българска музика
image.jpg.62e5dcb4645c5400d838b8c6f96e9856.jpg

 

Пожелай му "Да гори в любов"! :wub_anim:

Link to comment
Сподели в други сайтове

Ние изобщо не сме слушали поп фолк, в основното пеехме някакви детски песнички, а в гимназията имахме един перверзен учител по музика, който в часовете ни разказваше мръснишки вицове и се заливахме от смях. От време на време ни караше да учим някакви фригийски, йонийски и не знам си какви още ладове...и на това ни изпитваше. Явно съм доста старичка вече :3fdb8960598fa63e: Иначе гласувах за втората опция.
image.jpg 116.jpg image.jpg
Link to comment
Сподели в други сайтове

Включи се в дискусията

Може да отговорите сега и по-късно да се регистрирате. Ако имате профил, впишете се сега за да публикувате с вашия акаунт.

Guest
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Отговори на темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Последно видели темата   0 Потребители

    • Няма регистрирани потребители, които да гледат страницата в момента.
×
×
  • Create New...