Jump to content



Обща култура


Обща култура  

54 потребители гласуваха

Нямате права да гласувате или да виждате резултатите от тази анкета. Ако искате да дадете своя глас, абонирайте се за клуба или темата. Моля, впишете се в сайта или се регистрирайте, за да гласувате в анкетата.

Препоръчани коментари

Мислите ли, че всеки човек (българин) задъжлително трябва да има обща култура на теми като география, история и литература ?

Трябва ли всеки да знае:

-Кой е Иван Вазов?

-Колко е висок връх Мусала?

-През коя година България е освободена от турско робство?

и тн..

 

Коментирайте!

2.jpg3.jpg8.jpg
Link to comment
Сподели в други сайтове

  • Отговори 41
  • Създадена
  • Последен отговор

Топ коментиращи в тази тема

Топ коментиращи в тази тема

Да, задължително! Това са елементарни неща, които всеки средно интелигентен човек би трябвало да знае! Като гледам какво поколение расте, обаче, се отчайвам все повече и повече. Например като бях на изпит по английски, в залата бяхме смесени и зад мен имаше деца с такъв по български и литература, които не знаеха кой е написал "Под игото" и не можеха да се сетят за цитат от "Хаджи Димитър". Ето това е пълно безобразие. Положението никак не е добре.
image.jpg 116.jpg image.jpg
Link to comment
Сподели в други сайтове

Да, трябва. Най-малкото, за да можеш един смислен разговор да проведеш с някого. Колкото и да си мислят някои, че определени неща са далеч от тях идва момент, в който вадят влажния кравешки поглед и разбират какви овце без история са.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Да, много ясно, че трябва. А и българката история е много увлекателна и интересна, примерно.

Цитат

asylumКаймакът на чалгаобществото слуша именно Джена. Дори и ние все още не сме дорасли, но уверено вървим към Истината! 

 

Link to comment
Сподели в други сайтове

Абсолютно задължителна е, културата се възпитава от ранна детска възраст, чрез посещение на музеи, театри, опери, гледане на качествено кино, подходящо за възрастта на детето! Отделна тема са интелектуалните упражнения и опознаване на история, география, биология, физика и други дисциплини!

Link to comment
Сподели в други сайтове

Не знам какъв отговор да дам, но по-скоро не.

Разяснете моля какво визирате под обща култура. :)

Ако е това, което се учи в гимназията съм категорично против!

Примерно не виждам смисъл защо трябва да знам стихотворения на Ботев, Вазов и т.н. Много обичам да чета книги, но от тая литература ми се повдига. Творби, изпълнени с омраза и гняв. Разбираемо е, защото са писани във време, когато България на картата не е съществувала, защото е била васална на Османската империя, но тази литература няма как да ми допадне!

Не смятам, че трябва да се изучава и Библията. Това не е ли един вид пропаганда? Не виждам примерно човек, изповядващ друга религия да го задължават да учи 10-те Божи заповеди на християните.

Не виждам смисъл да знам примерно всички столици на държавите от Европа. За какво? И много ме дразни, че в много предавания се подиграват с хората, защото не знаят столици. Има карти, GPS, всичко е толкова достъпно, няма смисъл да се знае.

Също така за какво трябва да се знае колко точно е висок връх Мусала? Знам, че е най-високият на Балканския полуостров и е близо 3000 м.

Знам кога са писани първите писани закони, битката при Върбишкия проход и още ред факти, които просто като отвориш една енциклопедия, история... можеш да си ги набиш. Трябва наистина да се знаят наизуст? Аз лично ги знам от интерес към историята и съм сметнал за необходимо да ги знам. Но примерно географията ми е непоносима и да съм учил 3 урока за целия си живот.

 

Трябва да се въведе система, при която още от 8/9 клас ученикът да си избере кои предмети да учи /примерно 3/ и да учи само тях + БЕЛ, ЧЕ и Математика.

Химията и физиката, които съм учил лично на мен никога няма да ми трябва, но...

Link to comment
Сподели в други сайтове

Не знам какъв отговор да дам, но по-скоро не.

Разяснете моля какво визирате под обща култура. :)

Ако е това, което се учи в гимназията съм категорично против!

Примерно не виждам смисъл защо трябва да знам стихотворения на Ботев, Вазов и т.н. Много обичам да чета книги, но от тая литература ми се повдига. Творби, изпълнени с омраза и гняв. Разбираемо е, защото са писани във време, когато България на картата не е съществувала, защото е била васална на Османската империя, но тази литература няма как да ми допадне!

Не смятам, че трябва да се изучава и Библията. Това не е ли един вид пропаганда? Не виждам примерно човек, изповядващ друга религия да го задължават да учи 10-те Божи заповеди на християните.

Не виждам смисъл да знам примерно всички столици на държавите от Европа. За какво? И много ме дразни, че в много предавания се подиграват с хората, защото не знаят столици. Има карти, GPS, всичко е толкова достъпно, няма смисъл да се знае.

Също така за какво трябва да се знае колко точно е висок връх Мусала? Знам, че е най-високият на Балканския полуостров и е близо 3000 м.

Знам кога са писани първите писани закони, битката при Върбишкия проход и още ред факти, които просто като отвориш една енциклопедия, история... можеш да си ги набиш. Трябва наистина да се знаят наизуст? Аз лично ги знам от интерес към историята и съм сметнал за необходимо да ги знам. Но примерно географията ми е непоносима и да съм учил 3 урока за целия си живот.

 

Трябва да се въведе система, при която още от 8/9 клас ученикът да си избере кои предмети да учи /примерно 3/ и да учи само тях + БЕЛ, ЧЕ и Математика.

Химията и физиката, която съм учил никога лично на мен няма да ми трябва, но...

 

Напълно подкрепям!

Link to comment
Сподели в други сайтове

 

Само не се съгласявам с българската литература. Защо поглеждаш нещата от геополитечески аспект. Всички балкански литература са белязани от османското робство и е абсолютно нормално тези теми да са основни и в романи, и в поезия. Никой не те възпитава в омраза, просто се споделя една истина, това е творчество, което цели да постави човека в националния интерес и да апелира. Но не се вглъбявайте само във възрожденците. Няма как да си "пропуснал" един Яворов или да не знаеш "Бай Ганьо" чие производство е. И още куп такива примери.

За географията - по-важно е да знаеш къде е Видин и къде е Сандански, защото някои деца се съмнявам дори дали знаят и посоките и дали ако ги попиташ къде се намира Бургас - те да ти кажат, че е в Северна България.

Много е важна общата култура по подобни исторически, географски и културни аспекти за националната идентичност, за това да имаш самочувствие, че си българин и да не позволяваш да ти обясняват от някъде си, че ти си нищо и никой. Трябва в децата да се възпита любов и принадлежност към родината. Убеден съм, че това е изключително необходимо за съхранението на всяка нация.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Ми предполагам, че е нужна. Не може само от чалга и сериали, примерно, да се интересуваш. Но лошото е мнозина само с общата култура си остават.

По-важно е според мен човек да има елементарна политическа грамотност - а тя липсва на поне 90 процента от българите (и на близо 100 процента от хората в този форум).

Link to comment
Сподели в други сайтове

 

Съгласен съм. Ботев, Вазов и прочие трябва да се знаят. Чрез творчеството им разбираме какви поражения са нанесли "робството", вербуването и провежданата политика /след Освобождението/. Проследяваме народопсихологията и възгледите на българина през онези времена. Защото литературата е отражение на действителността. Извличаме истините и изводите, до които е стигнал творецът относно вечните екзистенциални въпроси. Въобще, литературата е един от най-важните предмети в училище, особено българската, защото е съхранила народната мъдрост. Учи ни как да разсъждаваме, дори как да преценяваме хората чрез вербална и невербална комуникация.

ГОРД СЪМ, че България има своите велики исторически личности. Възхищавам се на делото на Васил Левски, Христо Ботев, Иван Вазов, Паисий Хилендарски... Това са личности, с които трябва да се гордеем, които трябва да ни обединяват, като нация, за да имаме своето национално самосъзнание.

"Бай Ганьо", която си дал за пример за съжаление е актуална и днес, сигурно ще бъде актуална и след 500 години. Като четях тази книга ми беше едновременно смешно и тъжно.

 

Но мисълта ми беше друга. Не толкова до авторите, а до метода на преподаване от страна на учителя. Разбираемо е, че някои стихотворения и цитати трябва да се знаят наизуст. То и да не искаш, те се запомнят, защото се чуват постоянно по национални празници, културни събития и т.н.

НО идва моментът, в който преподавателят ти те задължава да научиш 12-те стихотворения на Ботев. Аз лесно помня и ги знам, но ще кажа какъв беше случаят със съучениците ми. Те не успяха да ги научат, При всяка най-малка грешка, учителката казваше "Не си дорасъл да поправяш Ботев!". Следва двойка. И по този начин те намразват литературата и поетът. След време се чува "Пак ли ще правим тест за тоя", "Оф, неща да го чувам вече тоз"... Дори майка ми, която ги е учила преди много години, като разбра, че започвам да уча Ботев вика "Оф, как ни караха да го учим едно време, "намразих" го оттогава..."

Та питам правилна ли е тая практика да се учи наизуст? Кому е нужно. Докато в началото всеки от класа името Ботев се асоциираше с гордост и възхищение, сега то буди единствено апатия и дразнение.

 

ПС: Мисля, че тези които не знаят къде са Видин и Бургас на картата са малцина.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Аз не виждам смисъл от тая анкета, щото намирам въпроса за реторичен. Не че съм най-ентелегентния или нещо, ама не може на въпроса "Знаеш ли кой е Вапцаров?" да получавам отговор "Къци ли?"

 

Политическа култура липсва на 90 % и повече от населението в световен мащаб, не само у нас.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Но мисълта ми беше друга. Не толкова до авторите, а до метода на преподаване от страна на учителя. Разбираемо е, че някои стихотворения и цитати трябва да се знаят наизуст. То и да не искаш, те се запомнят, защото се чуват постоянно по национални празници, културни събития и т.н.

НО идва моментът, в който преподавателят ти те задължава да научиш 12-те стихотворения на Ботев. Аз лесно помня и ги знам, но ще кажа какъв беше случаят със съучениците ми. Те не успяха да ги научат, При всяка най-малка грешка, учителката казваше "Не си дорасъл да поправяш Ботев!". Следва двойка. И по този начин те намразват литературата и поетът. След време се чува "Пак ли ще правим тест за тоя", "Оф, неща да го чувам вече тоз"... Дори майка ми, която ги е учила преди много години, като разбра, че започвам да уча Ботев вика "Оф, как ни караха да го учим едно време, "намразих" го оттогава..."

Та питам правилна ли е тая практика да се учи наизуст? Кому е нужно. Докато в началото всеки от класа името Ботев се асоциираше с гордост и възхищение, сега то буди единствено апатия и дразнение.

 

Ами да. Изключително ефективен начин да се предизвика отвращение към творец, който днес звучи по-актуално от всеки друг! Във времена, в които мнозинството от хората у нас (а и по целия свят), живеят в мизерия, потискани от едрия капитал и от цинични мултимилионери, именно от революционната поезия на Ботев може да се почерпи вдъхновение. От стихотворения като "Борба", "Моята молитва"и др., от фейлетона "Смешен плач", който стряскащо добре се свързва с това, което се случва в момента във Франция, продължаващите втори месец протести, за които продажните ни медии не споменават нищо...

Link to comment
Сподели в други сайтове

Ами да. Изключително ефективен начин да се предизвика отвращение към творец, който днес звучи по-актуално от всеки друг! Във времена, в които мнозинството от хората у нас (а и по целия свят), живеят в мизерия, потискани от едрия капитал и от цинични мултимилионери, именно от революционната поезия на Ботев може да се почерпи вдъхновение. От стихотворения като "Борба", "Моята молитва"и др., от фейлетона "Смешен плач", който стряскащо добре се свързва с това, което се случва в момента във Франция, продължаващите втори месец протести, за които продажните ни медии не споменават нищо...

 

бла-бла.... Ботев! Имаме си Азис, за какво ни е Ботев? :1000 (29):

Link to comment
Сподели в други сайтове

бла-бла.... Ботев! Имаме си Азис, за какво ни е Ботев? :1000 (29):

Също си имаме и 6и6и, Бойко, Волен Сидеров и Радан Кънев... Кой кат' нас :1000 (30):

Link to comment
Сподели в други сайтове

Все пак гласувам с ДА, защото има неща, които задължително трябва да се знаят, неща, които ни отличават като българи, неща, които трябва да предадем на бъдните поколения. А не да ходим да работим по чужбина и да се срамуваме да кажем, че сме българи. Защото, който се срами от произхода си, не знае историята си.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Също си имаме и 6и6и, Бойко, Волен Сидеров и Радан Кънев... Кой кат' нас :1000 (30):

 

шишито ми е любимият. какво ли е да правиш секс с него!? горката цветка...

Link to comment
Сподели в други сайтове

шишито ми е любимият. какво ли е да правиш секс с него!? горката цветка...

 

Сигурен съм, че ако потърсиш, интернет ще даде отговор на твоя ... въпрос? Все пак извращения всякакви, според правило 34.

Link to comment
Сподели в други сайтове

Включи се в дискусията

Може да отговорите сега и по-късно да се регистрирате. Ако имате профил, впишете се сега за да публикувате с вашия акаунт.

Guest
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Отговори на темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Последно видели темата   0 Потребители

    • Няма регистрирани потребители, които да гледат страницата в момента.
×
×
  • Create New...