Jump to content



Тайните на Ориента


Препоръчани коментари

Конфитюрът – скъпото сладко на османците

 

 

14102.jpg Според писателя Сермет Мухтар Алус в Османската държава жена да купи конфитюр от пазара било толкова срамно, че хвърляло петно върху нейното достойнство. Жената непременно трябвало сама да приготви конфитюра в дома си и да го сервира на семейството, след като настъпи месец Рамазан. Впрочем конфитюрът е на почит повече в двореца, отколкото сред народа. Той е високо ценено сладко. Защото в дворцовата кухня, състояща се от 10 отделения, не се срещат такива за ястия от ориз и булгур или за приготвяне на супи, но отделението, наречено "хелвахане" е специално за сладки. В помещението "речелхане", широко 49 кв. м и високо 8,5 м, намиращо се вътре в хелвахането, се е варял конфитюр почти денонощно. Навремето в дворцовата градина е построена лятна къща. Тя е обновена по времето на Селим III и в нея се приготвяли розови конфитюри специално за падишаха.

Сладките, приготвени в речелхането, първоначално били съхранявани във вътрешния килер на сарая в порцеланови съдове, доставяни от Китай и Япония. По-късно започнали да ги слагат в керамични съдове, произвеждани в Солун и Тракия. Конфитюрът е едно от луксозните ястия, консумирани в Османската държава. Това е отделен вид сладко и е струвало много скъпо на двореца. Специалистът по Османска дворцова кухня в музея "Топкапъ" Йомюр Туфан е установил, че 51,5 кг конфитюр е струвал две хиляди лири, т.е. близо две служителски заплати. Конфитюрът се сервирал най-често по време на тържествата по случай обрязване и на сватби. На тържествата по повод обрязването на синовете Беязъд и Джихангир на султан Сюлейман Законодателя и на сватбата на дъщеря му Михримах Султан били приготвени 57 вида сладки. Сред тях има 22 вида конфитюр и 15 вида халва. За приготвянето им били използвани 48 тона захар и 8 тона мед. Както е известно, основната съставка на конфитюра е захарта, но в една четвърт от всички видове сладки, приготвяни в двореца, се слагало мед. Защото по онова време захарта била по-скъпа.

 

Сервизите за сладко били

 

внос от Европа

 

Конфитюр се сервирал задължително и след голямо угощение в сарая. По време на сервирането най-много внимание привличали красивите и пъстроцветни лъскави чинии за конфитюр. Сервизът бил в комплект със съд за розова вода и кадилница. Достатъчно е да се разгледат сервизите за конфитюр, за да се разбере в каква култура се е превърнал конфитюрът у османците. Конфитюрът бил скъпо сладко и не можело да се поднася в обикновени чинии. Майсторите, които изработвали специалните съдове, наречени бурканчета за сладко, са показали изключителен талант. Например дръжките на капаците на отделните бурканчета били изработени във формата на различни плодове като ябълки, круши, нарове, за да се разбира какво сладко има в тях. Много популярни са сребърните чинии за конфитюр със златен кант. Чиниите със сребърна инкрустация и зелени камъни илюстрират изящния вкус на времето. Чиниите, с които сервирали конфитюр на падишаха, били от чисто злато. Сервизите за конфитюр се внасяли от Германия, Виена и от някои области на Италия, в които се произвеждало керамика и порцелан. Така пристрастеността на османците към конфитюра се превърнала в добър пазар за европейците. При това положение славата на конфитюрите напуснала границите на двореца. Известно е, че конфитюрът се консумирал много и в Англия.

 

Лъжичка конфитюр

 

преди кафе е било обичай

 

Съществува и обичай, който повелява да се вкуси лъжичка конфитюр преди кафе. Причината е подслаждане на устата преди кафето. За целта били изработени сервизи за кафе в комплект с чинии за конфитюр, сервирани в сребърен поднос. Сервизът за конфитюр във формата на мидена черупка се състои от три части. В средната чиния има конфитюр. От дясната чиния, в която са лъжиците, се взима една лъжичка, а в лявата чиния, в която е сложена вода, се оставя употребената. По правило обичаят повелява да се вкуси само една лъжичка от сладкото. Освен това конфитюрът се поднасял и като дар. На сватбата на Хатидже Султан, дъщеря на Мехмед IV, сред даровете, изпратени от нейния избраник Мусахиб Мустафа Паша, е имало захаросани плодове и конфитюри, натоварени на 30 катъра.

 

Приготвяли 60 вида конфитюр

 

Конфитюрът от рози бил един от задължително приготвяните в сарая. Наричали го султанът на конфитюрите. За него се давали и доста средства от разходите на двореца. Източници на розовия конфитюр, приготвян в сарая, били 21 специални градини към двореца и различните видове рози, отглеждани в градините на двореца в Одрин. Друг задължителен продукт, слаган в конфитюра след розата, била теменугата. Конфитюрите от цветя били на голяма почит в двореца. Предимно се приготвяли конфитюри от плодове, на второ място - от цветя, а на трето - от зеленчуци. Конфитюрът от люляк също се предпочитал. И конфитюрът от нарцис бил сред любимите сладка. Плодовите конфитюри от череши, ягоди, черни боровинки, малини, ябълки били сред харесваните сладка. Начело на конфитюрите от цитрусови плодове стои портокаловият конфитюр. Зеленият лимон най-често се използвал за сладки, тъй като има хубав аромат. Конфитюр се приготвял както от пресни, така и от сушени смокини. Сладката от кори на цитрусови плодове са много вкусни. Те били най-консумираните в двореца след конфитюра от рози.

 

Конфитюрът от патладжан също бил едно от най-любимите зеленчукови сладка в двореца. Много популярното сладко от дини се приготвяло, като се отдели вътрешната червена част и се обели външният зелен слой на кората и остане само бялата й част. Разказват, че конфитюрите от тикви и пъпеши също се приготвяли по подобен начин. Тоест има 60 вида конфитюр, а за падишаха се приготвяли 25 вида.

 

Полезен ли е конфитюрът?

 

В Османската държава конфитюрът бил ценен и като полезна храна. Впрочем след проникването му в османските земи първоначално конфитюрът бил предоставен на аптекарите. В речелхането (отделението за приготвяне на конфитюри) се приготвяли и лекарствата на падишаха, т.е. тези отделения били един вид фармацевтични центрове. В онова време по цвета на плодовете били установявани ползите им за здравето. Това научаваме от изследванията на Айтен Алтънбаш, професор в Медицинския факултет "Джеррахпаша" към Истанбулския университет. Конфитюрът от рози действа добре при чернодробни заболявания, както и на стомаха. Доказано е, че конфитюрът от цитрусови плодове е полезен за лекуване на бронхит и задух и улеснява храносмилането.

 

 

Севинч Йозарслан

 

http://bg.zaman.com.tr/bg/detaylar.do?load=detay&link=2074

 

[/size]

 

Сърцето следва пътища, които разумът не може да обясни...
009153509.jpg
Link to comment
Сподели в други сайтове

  • 4 weeks later...
  • Отговори 80
  • Създадена
  • Последен отговор

Топ коментиращи в тази тема

Топ коментиращи в тази тема

<H1>Бракът в Древен ЕгипетОбичта към семейството е една от типичните черти на египтяните. Желанието за единение в брака намира израз в любовната поезия. Египтяните са една от цивилизациите, в които бракът не е само формален договор, наложен от традицията.9594_1.jpgСемейството заема важно място в египетското общество — родовете се вписват в служебни държавни регистри, а установената практика повелява синът да наследи земите и занаята на баща си. Но върховната собственост върху земята притежава фараонът, който има право да промени поминъка на един род, но синът също е могъл, според волята си, да се насочи към занаят, различен от този на своя баща. Цялото семейство — жената, децата и роднините образуват една общност в занаятчийската гилдия, а държавата признавала първенството на първородното дете (независимо от неговия пол) спрямо другите членове на неговото семейство, като отговорността за хода на работата и плащането на данъците се падала на него.В статуите, живописта и релефните изображения е увековечена обичта на съпрузите един към друг — виждаме ги прегърнати, а до тях — децата им; те се грижат заедно за домакинството и обучението на своите деца, заедно отиват на лов из блатистите местности, заедно си почиват в градината. Жената в Египет има следните права:
  • Тя е била символ на свободата, към нея са се отнасяли с дълбоко уважение. Не е била робиня на своя съпруг и деца.
  • Законът гарантирал сигурността на имота й, на който тя оставала собственик дори след брака.
  • Като истинска господарка на дома е могла да поиска развод или правосъдие, в случай, че правата и са били нарушени.
  • Упражнявала някои професии отнасящи се до магия, акушерство и търговия.
  • Жената била изобразявана редом с мъжа на фреските в гробниците на фараоните.
Богатите семейства понякога имали и роби, но обикновено слугите им били свободни и получавали възнаграждение. Прислугата в дома на висшите сановници можела да бъде многобройна — това били виночерпци, които сервирали на господарската маса, но те можели да бъдат и същински довереници. Обутите в сандали слуги, носели сламеника, върху който господарят седял по време на обиколките из своите имения. Такова изглежда е било всеобщото желание на египтяните. 9594_3.jpgЛюбовната поезия винаги представяла жената, копнееща да отиде при своя любим като господарка в неговия дом и много често тези любовни песни били пети от съпрузи, щастливи, че са обединили съдбите си. Свободата, която имали младите хора, им позволявала да се опознаят и да намерят сродна душа без намесата на родителите, по-голямата част, от които се съгласявали да приемат решението на своите деца. Във всички случаи тази свобода не водела до покваряване на нравите, а любовното чувство и неговите проявления в Египет достигат своето съвършенство. Сватбените церемонии вероятно не са били от голямо значение, тъй като до наши дни не е съхранено никакво свидетелство за това и е малко вероятно това събитие да е било осветено с религиозна церемония или друг официален акт. Известно е само, че булката отивала при жениха с по-малка или по-значителна сватбена зестра, а той от своя страна обикновено давал подаръци. В един разказ от птолемейската епоха се споменава за сватбена церемония, а надпис на Рамзес II дава основание да вярваме, че неговата сватба с една хетска принцеса е била скрепена и с годеж. Ясно е все пак, че това са недоказани случаи, или поне са били изключение. През гръцката епоха зестрата, макар и не узаконена, се превръща във всеобща практика по договаряне. Зестрата на съпругата се състояла от различни вещи: бижута, мебели, дрехи, понякога добитък, като всичко това било изчислявано не в монети, а според теглото й в благороден метал. В зависимост от клаузите на договора, съпругът плащал обезщетение за тази зестра в случай на развод по негова вина. Мнозинството от египтяните имали деца, защото липсата им се възприемала като белег на егоизъм и позор. 9594_2.jpgПрез древните епохи само някои царе взимали за жена своя сестра или дъщеря. Моногамията почти не съществувала — фараоните можели да разполагат с харем, в който понякога имало стотици жени, дъщери на фараони от съседни царства, египтянки от благороднически семейства, но имали само една (или две, което било по-рядко) велика царска съпруга. Що се отнася до техните поданици, могат да се посочат много случаи на официално двубрачие. Същевременно не било рядкост освен съпругата, мъжете да имат една или повече любовници, които нямали никакви права по закон, както и техните деца, ако родели такива. Но по правило „средният египтянин" имал само една съпруга, а текстовете го представят като внимателен и верен съпруг.04.05.2009/Блага Димитроваhttp://horoskop.rozali.com/zagadki/p10166.html</H1>Гледане на кафеГледането на кафе се практикува от векове. Самата практика на пиене на кафе е много стара и според една от хипотезите води началото си от Етиопия.9864_0.jpgОттам арабски търговци я пренесли в Европа и така целият свят вкусил от ориенталската амброзия.Какво трябва да е кафето за гледане?Турско кафеРецепта:За една чаша са необходими една пълна лъжица мляно кафе и захар на вкус. Начините за приготвяне са два:
  • в джезвето се кипва вода и се добавя кафето и захарта. Кипящото кафе се сваля от огъня и това действие се повтаря минимум 3 пъти.
  • в джезвето със студена вода се слагат кафето и захарта и се изчаква няколко минути, след което субстанцията се кипва.
Странният обичай да се взираш във фигурите на кафената утайка и да търсиш в тях знаците на съдбата е бил разпространяван от пътуващи цигани. Защото, според тях, всяка чаша пази тайните на оня, който я е изпил. Гледачките на кафе твърдят, че докато отпиваме от ароматната напитка, проблемите, емоциите, мислите и мечтите ни се отпечатват като символи на дъното на чашата. Много гледачки твърдят, че трябва да се гледа само на турско кафе. Кафето трябва да се прави в присъствието на онзи, на когото ще се гадае. Зърната задължително са ситно смлени, за да се получи хубава утайка. Колкото по-тъмна е на цвят магическата напитка, толкова по-ясни и отчетливи фигури се получават накрая. За да бъде вкусно и ароматно трябва да се вари на слаб огън. Най-подходящи са бели порцеланови чаши, но ако нямате може и в керамична – задължително в кръгла чаша.9864_2.jpgВажно е да избършете чашата преди да налеете кафето, с този ритуал изчиствате – ритуално всички отрицателно. Преди да започнете да си гледате трябва да сте отпочинали и освободени от напрежението и най-важното да се съсредоточите в конкретния проблем, който ви измъчва. За по-силен ефект, пийте кафето обгърнали с две ръце чашата. Когато сте изпили съдържанието на чашата, завъртете я 3 пъти в посока обратна на часовниковата. Поставете я обърната в чинийката. След 5 минути започва най-трудната част, а именно да разпознаете фигурките, вероятно, ако ви е лесно значи сте природен талант, но ако ви се опънат ще ви трябва повече опит и време, за да свикнете. Започнете с големите фигури и минете постепенно към малките. Не пропускайте нито една всичко е важно. Според разположението си фигурите имат ясно изразена принадлежност, т.е. дъното символизира миналото, средата изразява настоящето, а горната част бъдещето. Колкото по-близо до ръба са фигурите, толкова по-бързо ще се случат събитията. Образите до дръжката се отнасят до личността, на която гледате, защото тя е медиаторът между бъдещето и онзи на когото се гледа. Колкото по-големи са фигурите, толкова по-значими ще са събитията в живота на човек. Често се случва, утайката, която е останала в чашата да е твърде малко – това е хубаво, защото светлата част предсказва щастие и обратното, колкото повече утайка има, толкова повече човек ще има неприятности и грижи. Точиците показват движение, линиите – планове за изпълнение на определена цел, вълнообразните говорят за несигурност, а неясните за големи препятствия. Често се случва освен фигури на предмети, животни и хора да има и числа, в такъв случай колкото по-голямо е числото толкова по дълъг период от време символизира. Например цифрата 3, ако е голяма тя най-вероятно означава година, а ако е малка е възможно да символизира дори дни. Ако срещнете букви, това най-вероятно са инициали на хора, които са били част от миналото ви или ще ще бъдат част от живота ви. Ако буквата е близо до дръжката, това е човек, който е много близко в обкръжението ви - любим, дете, родител.9864_1.jpgКакво означават и самите фигури?Айсберг – опасностМагаре - необходимо е търпениеАнгел - добри новиниМаймуна – ласкателАрка - сватба, пътуване в чужбинаМаргарита - щастие в любовтаАрфа - хармония в любовтаМаса – тържествоБалон - краткотрайни проблемиМаска – измамаБарабан - скандал, клюкиМедал - заслужена наградаБебе - незначителни тревогиМастилница – писмоБесилка - провал в обществотоМетла - решаване на проблемитеБелезници - предстоящи проблемиМеч – разочарованиеБижута – подаръкМечка - неправилни решенияБоб- бедностМида – ухажорБомбе - нова работа, нова длъжност, промянаМишка – кражбаБотуш - предпазване от болка, провалМонахиня – самотаБръмбар - трудно начинаниеМонета - връщане на заемиБръснач – раздялаМост - възможност за успехБръшлян - верен приятелМотика - усилия, увенчани с успехБукет - любов и щастиеМотор - скорошни добри новиниБутилка – удоволствиеМравка - успех чрез постоянствоБухал - клюка, неприятностиМрежа - капан при наивностВагон – сватбаМуха – терзанияВаза - приятел в бедаМъж - посетител, подаръциВарел – празненствоНаковалня – усилияВенец – щастиеНапръстник - промени в семействотоВерига - годеж или сватбаНарцис – щастиеВезни - съдебно делоНасекомо - преодоляване на трудностиВетрило - флирт, недискретностНож - криза във взаимоотношениятаВетропоказател – трудностНокът - злоба, несправедливостВилица - фалшиви приятелиОбеци – неразбирателствоВлечуги – предателиОблаци – проблемиВодопад – просперитетОбувка - промяна за доброВулкан - силни емоцииОвца - благосклонна съдбаВълк – ревностОгън - успех, ако е предпазлив човекВъпросителна – колебаниеОграда - ограничения, незначителен неуспехВятърна мелница - успех в работатаОгърлица – обожателиГарван - лоши новиниОко - преодоляване на трудностиГребло - дребно безпокойствоОктопод – опасностиГнездо - семейна любовОса - проблем в любовтаГривна – сватбаОрел - промяна за доброГоведо – просперитетОчила – кавгаГондола – пътешествиеПалатка – пътуванеГребен – измамаПалма – успехГрозде – щастиеПалто – раздялаГъба - развитие, домПаметник – щастиеГълъб - новини, успех в търговияПапагал – скандалГърне - общественополезна дейностПапрат – изневяраГъски – гостиПарашут - бягство от опасностДетелина – щастиеПатерица - помощ от приятелиДракон – проблемиПатица - идващи париДъб - хубав животПаун – богатствоДъга - щастие, успехиПаяк – решителностДънер - съдбовни решения, дълго пътуванеПеперуда – фриволностДърво – амбицииПеро – нестабилностДявол - необходимост от предпазливостПирамида – успехЕла – успехПисмо – новиниЕздач – новиниПистолет – опасностЖаба - успех след промянаПланина – препятствиеЖена – удоволствияПлод – просперитетЖираф - мислете, преди да говоритеПлъх – предателствоЖокей- спекулацияПолицай- таен врагЖълъд – успехПолумесец – пътешествиеЗавеса – тайнаПоп – шансЗаек - плахост, срамежливостПодкова – късметЗамък - финансова сполука след бракПрасе - материален успехЗвезда – щастиеПрофил - нов приятелЗебра - пътешествия, промени Зеле – ревностПръст - подчертава знака, към който е насоченЗеленчуци – нещастиеПръстен – бракЗмия - враг, омразаПтица - добри новиниЗнаме – опасностПушка – скандалИнициали - принадлежат на хора, които познавате или ще се запознаете Рак – врагИгла – възхищениеРелси- дълго пътуванеКама - опасност, заговорРешетка - пазете се от човек, когото не обичатеКамбана - новини, повишениеРиба - успех в ново начинаниеКамила - полезни новиниРог – изобилиеКамъни – трудностиРоза – популярностКатерица – успехРъка – приятелствоКатинар – препятствияРъчна количка - среща със стар приятелКвадрат - спокойствие, провалРусалка – изкушениеКенгуру- семейна хармонияСамолет - неочаквано пътуванеКит - успех в работатаСвещ - помощ, истинаКитара - щастлива любовСграда – преместванеКлетка – предложениеСкелет - загуба на пари или здравеКлон - раждане, разочарованиеСкиптър - власт или авторитетКлюч - нови възможности, кражбаСлон - сила, успехКлючалка - пазете се от чуждо любопитствоСлънце – щастиеКнига - трудности в учениетоСтатив - артистичен успехКовчег - лоши новиниСтол - неочакван гостКоза – врагСтомна - издигане в обществотоКокошка - блаженство у домаСтълб- сигурни приятелиКола - добър животСтълба- повишениеКолело - щастлива съдбаЩик - забележкиКолет – изненадаСтъпала - важно решениеКолона - повишение, успехСтъпки - жизнено подобрениеКомета – посетителСърп- разочарование в любовтаКомин - скрит рискСърце - любов и бракКомпас - смяна на работата, на домаТанцьор – разочарованиеКон - новини от любим човекТелефон - разсеяност, проблемКораб - успешно пътуванеТиган – тревогаКорона - сбъднато желаниеТирбушон – любопитствоКоса – опасностТопка - начинание с променлив успехКостенурка – критикаТрион - външна намесаКотва - успех, трудностиТриъгълник – неочакваностиКотка – скандалТризъбец - успех по мореКофа – разочарованияУрна – богатствоКошница - тревоги, подаръци, бебе, париУхо - неочаквани новиниКрила – посланияФар - проблем, който ще се реши с приятелКруша – комфортФенер - положителен обратКръг - успех, сватбаФонтан - бъдещ успехКръст - проблем, болест, постижениеХвърчило - сбъднато желаниеКула - възможност, разочарованиеХляб – прахосничествоКупа сено - мислете, преди да действатеХраст - нови възможности и приятелиКупел – ражданеХълм- препятствиеКутия - решаване на любовни проблемиЦар- съюзникКуче - добри приятели, новиниЦвете - сбъднато желаниеКъща – сигурностЦигара - нов приятелЛампа – париЦигулка – егоцентризъмЛебед - охолен животЦърква - пари, церемонияЛеген – проблемиЧайник – неразположениеЛегло -инерцияЧанта – капанЛеопард - новини за пътуванеЧасовник – оздравяванеЛешояд – кражбаЧаша - възнаграждение за усилиятаЛодка - посещение на приятелЧереши - щастлива любовЛък - скандалЧин – писмоЛице - промяна, неуспехЧиния - скандал у домаЛинии- прогрес, провалЧисла - сочат времето до дадена случкаЛисица - коварен приятелЧук - преодоляване на препятствиеЛисто - благосклонна съдбаШапка – проблемиЛуна – любовШахматна фигура – трудностиЛъв - силен приятелЯбълка - професионален успехЛъжица – щедростЯка - зависимост от други хораЮмрук - аргументЯйце – успех18.06.2009/Блага Димитроваhttp://horoskop.rozali.com/zagadki/p10510.html
Сърцето следва пътища, които разумът не може да обясни...
009153509.jpg
Link to comment
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Fatima__s_Hand_by_Ladanka.jpg

 

Throughout northern Africa, Turkey, and in other parts of the Middle East, Muslims wear the necklace and , "Hand of Fatima" , as a jewellery and also for superstitious protection. Fatima was the daughter of the Prophet Muhammad who married Ali, the nephew of the Prophet. From their descendants Shi'a Muslims claim a direct line of authority over Muslims. Miracles were attributed to Fatima, such as when she prayed in the desert, it started raining. She is described as a faithful, holy woman. This article from the Ministry of Foreign Affairs in Turkey tells of the importance of jewelry named for her:

 

"Almost all Anatolian (Turkish) jewelry has a special meaning of its own and its own story, and the 'Hand of Fatima Necklace' is one of these, a lovely piece of silver and gold from which silver hands are hung and in whose good luck the women of Anatolia (Turkey) believe. Its romantic story is as follows: One day Lady Fatima (daughter of the Holy Prophet Mohammed) was cooking
helva ( halvah )
(the texture is like a dry oath meal , with sugar and butter in it . They use semalina as the main ingredient . ) in a pan in the garden when suddenly the door opened and her husband the caliph Ali entered along with the new bride. ( Islam allowed four times marriage to man )
concubine
(slave-girl), she was deeply grieved and u the wooden stirring spoon in confusion dropped from her hand and unaware , she continued stirring the halvah with her hand. Because of the grief in her heart she never even felt the pain of her hand mixing the hot halvah. However, when her husband hurried to her side and exclaimed in surprise "What are you doing there, Fatima?" she felt her hand burning and the pain. Thus it is from that day on the hand of the Lady Fatima has been used in the Islamic world as a
symbol
of patience, abundance, and faithfulness, and thus it is that girls and women wearing this necklace from whose end the hands hang believe the hands of Lady Fatima will bring them good luck, abundance and patience."

 

[/size]

 

The story continues ; the bride and Ali as the groom go into their wedding room . The house is wooden , and Fatima can not stop herself from looking through a tiny little hole of a room from the second floor. And when Ali leans over the bride ,from that tiny hole , Fatima's tear drops to his shoulder , which stops him.

 

So , the necklace of Fatima ,rather popular in Islamic countries is formed of peaces shaped after a teae drop. The Ethnographical Museums of Turkey havr fine examples . Fatima was the daughter of the prophet Mohammed, but in fact this hand has been around before Islam, and there is still much right hand-left hand magic in Morocco. The left hand is for doing bad things; it also protects against the evil eye if you put it palm up in front of you (so naturally that's an insulting thing to do to someone, implying they have the evil eye)."

 

Сърцето следва пътища, които разумът не може да обясни...
009153509.jpg
Link to comment
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Жените и Бойните изкуства

 

 

Интересен и важен аспект от историята на бойните изкуства, като цяло, както и - на китайските бойни изкуства, в частност, е приносът на жените за тяхното развитие и за тяхното разпространение. Бойните изкуства са, предимно, мъжка дейност. Въпреки това, те привличат интереса на редица забележителни жени... Появата на жените в бойните изкуства променя диаметрално мнението, че успеха в придобиването на бойни умения зависи, в най - голяма степен, от физическата сила. Оказва се, че по - важни от физическите данни на боеца са неговите съзнание, интелект, воля, и боен дух. Според една романтична представа, жените - воини са, по - скоро, мечта или мит, отколкото реалност. В днешно време, можем да видим тяхната роля и тяхното влияние в бойните изкуства.

 

Предлагам на вашето внимание списък на някои от 100 - те най - известни жени в историята на Китай, както следва:

1. Yu Niu (770 Пр. Р. Хр. - 221 Сл. Р. Хр)

2. Baogu (317 - 420 )

3. Принцеса [Ming - Lian] и Принцеса Yongtai (476 - в Европа, тази година е последна за Западната Римска Империя със столица Рим)

4. Mulan/Fa Mu Lan/Hua Mu Lan (589 - 618)

5. Ng Mui и Yim Wing Chun (1662 - 1722)

6. Ролята на жените в китайските бойни изкуства - днес.

 

Ю Ниу била най - добрата фехтовачка с меч, в течение на целия исторически период, носещ романтичното име "Пролет и Есен"(770 Пр. Хр. - 221 Сл. Хр). Веднъж, владетелят на една от китайските държави - царство Жу - организирал 7 - дневен турнир по бойни изкуства. Ю Ниу била обявена за най - добър майстор на меча, измежду 3 000 претенденти за тази титла. Нейната философия, както и нейният боен стил са запазени до днес.

 

Баогу, известна още и като Киангуанг, живяла по времето на управлението на представителите на китайската династия Източна Лин (317 - 420). Нейният баща - Бао Киан, бил военачалник в южната провинция Гуангдонг. Той бил таоист (последовател на таоизма) и изучавал медицинския трактат (монография) "Ки Хуанг План". Когато Баогу навършила 20 години, баща й я омъжил за своя добър приятел и сподвижник, известният лекар и химик - Ге Хонг. (О, ама вие не сте ли чували за него?!)...

Младоженците се преместили да живеят в Южен Юе. Там, те събирали и изследвали множество билки, като успяли да създадат лекарства за множество нелечими, дотогава, заболявания. Успяли да спасят много хора от мъчителна смърт. Двамата създали безценен медицински трактат, касаещ акупунктурата (иглотерапията) и моксата, наречен Жуху Бейджи Фанг.

 

Принцеса Минг - Лиан (476) (ама не намирате ли това име за прекрасно?), дъщеря на император Лианг Уу Ди, била единственият ученик на Да Мо (Бодхидхарма/Пу Ти Да Мо/ДаМо/Дарума Дайши) от женски пол. Императорът посветил на дъщеря си един храмов комплекс (манастир), в който жените също да могат да почитат Буда. Новият манастир бил построен недалеч от известния и днес център на китайските бойни изкуства - манастира Шао Лин. Лицето на новопостроения храмов комплекс гледал на запад, като демонстрация на почитта към Индия, като родина на Буда, която, както е известно, е разположена на запад от Китай. Принцесата се отдала на изучаване на бойни изкуства, Чи Кунг (дихателни техники) и билколечение.

 

Принцеса Йонгтай, от династията Беюей, била последователка и приемничка на Минг - Лиан в същата женска обител. фактът , че тя надминала уменията на своята учителка, довел до промяна на името на този манастир - от Манастир на Минг - Лиан, на Манастир на Йонгтай.

 

Фа Му Лан/Хуа Му Лан (589 - 618) е една от най - прочутите героини в китайската история. В превод на български, Му означава Дърво, Лан означава Орхидея, а Хуа означава Цвете. Мулан се превежда като Магнолия. Истинската история на живота на Мулан е загубена. Но, благодарение на една поема и на една новела, това име е запазено за поколенията. Днес, ние не разполагаме с исторически достоверни сведения, които да ни кажат нейното истинско име. Твърде оживени спорове се водят за фамилното й име. Дали е Му, или друго - Жу, Хуа, Фа, Уей... Запазените сведения, касаещи личността и живота на тази китайска жана дАрк/Дарк, са противоречиви. Разказват, че тя била дъщеря на известен воин и пълководец, че съпругът й служел в армията, предвождана от нейния баща. Когато двамата най - мили на сърцето й мъже били убити в една от многобройните войни срещу външни нашественици (наричани от китайците с обобщаващото название варвари), девойката се заклела пред още топлите им трупове, че ще отмъсти жестоко на враговете. Преоблякла се в мъжки дрехи, скрила буйната си катраненочерна коса под един шлем и повела към победи армията на баща си. Нашествениците били разбити в няколко много тежки сражения и били отхвърлени далеч отвъд Великата Китайска Стена. Лично самият император пожелал да я възнагради пребогато за вярната й служба в армията. Дори искал да я назначи на важен държавен пост, вероятно - като началник на личната си гвардия или като висш военен ръководител? Мулан отказала да приеме даровете на своя владетел, отказала и държавната служба, и помолила единствено за разрешение да се завърне в своя дом, където я чакали роднините й. Когато, най - сетне девойката се завърнала у дома си, облякла женските си дрехи и се преобразила в жена, никой от роднините и от приятелите й не я познал. Лицето й било загрубяло, а тялото й било закалено в следствие от усилени тренировки със и без оръжия, от тежки походи, от нощуване под открито небе, от кръвопролитни сражения...

Изпълненият с превратности живот на Мулан вдъхновявал цели поколения китайски жени и девойки, както заради това, че тя следвала учението на Кун Фу Цзъ/Конфуций (уважение към предците и към родителите, защита на Родината) и на таоизма (действие чрез бездействие, отказ от високопоставена държавна служба, в полза на семейството си).

Нейното влияние продължава и в днешни дни.

В памет на нейния героизъм, една китайка - Йинг Мейфенг от Шангхай - е създала бойно изкуство, наречено Мулан Куан/Чуан (Юмрукът на Мулан). Патентовала го е преди около 10 години. Това бойно изкуство се базира върху техники от Хуа Джиа Куан - древно китайско бойно изкуство, което е възприело стъпките от различни танци. Стилът Мулан Куан съдържа форми/кати, в които воинът се придвижва в 6 посоки, изпълнявайки по 52 до 82 техники във всяка посока. Някои от формите в този стил се изпълняват с оръжия - с един меч, с едно бойно ветрило, с два меча и с две бойни ветрила. Това бойно изкуство има свои върли привърженици в Китай (естествено!), в Япония, в Югоизточна Азия, в Северна Америка, в Европа.

 

Нг Муй и Йим Уинг Чун (1662 - 1722) са живяли по време на управлението на династията Чинг/Цин (1644 - 1912). Един от императорите от тази династия, Кангши (Канг Шъ? Шъ = Змия) заповядал разрушаването на манастира Шао Лин, тъй като там се криели бунтовници против властта на тази династия. Нг Муи била монахиня, игуменка (управител/ка на манастир) и учителка там. Заедно с още неколцина монаси, тя успяла да се измъкне от шпионите на императора. Укрила се в манастира на Белия Жерав, където игумен бил Тай Люнг. Познанията и уменията в бойните изкуства на Нг Муй били легендарни.

 

Йим Уинг Чун била ученичка на Нг Муй. Тя дала своето име на стила - Уинг Чун Куан. Преподала стила, който, дотогава, бил създаден само за жени на своя съпруг. Това е бойно изкуство, което помага на по - слаб човек (жена, младеж, старец) да се справи с по - силен. Има интересни техники за блокиране на ударите и за отбиването им, ритниците много рядко се нанасят, за разлика от таекуондо, над кръста (рита се основно в краката и... между тях), блокът с ръка се изпълнява заедно с удар с другата ръка и с ритник или се удря със същата ръка, с която сте изпълнили блок току що... Такива работи... Този стил е разпространен от Йип Ман, Брус Ли и др.

 

Ролята на жените в китайските бойни изкуства в днешни дни

Обществата се променят постоянно, а това води до промяна на отношението към жените и към тяхната роля в даденото общество. "Бавно и полека", жените навлязоха във всички области, контролирани от мъжете. Днес, признанието на тяхната роля за развитието на бойните изкуства е безспорно. Известни са купища актриси, играещи в екшън филми с бойни изкуства. Много от тях активно тренират и преподават традиционни китайски бойни изкуства. Ако влезете в някое доожоо (зала за тренировки) по бойни изкуства, ще забележите, че много девойки и жени тренират наравно с мъжете и по нищо не им отстъпват.

 

info: http://daobg.com/forum/index.php?showtopic=1411

Сърцето следва пътища, които разумът не може да обясни...
009153509.jpg
Link to comment
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Женското тяло през вековете

Венера, Лукреция и Минерва - женски образи с неземна красота, съчетали в едно мамеща еротика и благонравна свенливост; Мерилин Монро - пищната блондинка с порцеланово лице, превърнала се в секссимвол на 60-те; Джулия Робъртс - къдрокосата брюнетка, въплътила образа на хубавата жена... и още толкова много красиви жени са съхранили своя образ през вековете. Естетичните критерии се менят в различните епохи, но категорията "красиво" остава!

Жената от най-древните времена

3451_300.jpgНисък ръст, пищна гръдна обиколка, добре оформени корем и бедра - структура, обещаваща многобройно поколение. Наричат ги венери, но не толкова заради сходство с римската богиня, а по-скоро като събирателен образ на женското начало. В тези праисторически времена красотата и оцеляването са тясно свързани в първите изображения на идеала за женска хубост. Но интересното тук е, че не се акцентира върху лицата, ръцете и ходилата на венерите, а върху закръглената талия, защото плодовитостта е поставена на пиедестал като символ на оцеляването.

 

 

Жената през Античността

Ахмес Нефертари и Клеопатра - всепризнати египетски красавици, представяни със стройна и атлетична фигура, издължено тяло, дълги крака и стегнато дупе. През Античността изображението на женските лица подлежи на строг контрол. Нежният пол, символ на уюта и домашното огнище, много често е изобразяван в топли цветове - охра и жълто, а очите - с характерната очна линия, придаваща дълбочина на погледа.

 

Но къде се крие тайната на египетските царици? Отговор на този въпрос дава самата Клеопатра - в козметиката! Смята се, че Египет е нейна родина. Древните египтяни - както жените, така и мъжете, известни със своята суета, смятат, че козметичните средства не само разкрасяват тялото, но и укрепват здравето. Те покриват лицата си с грим като начин да прикрият своята идентичност. Вярват, че гримирането произхожда от древни магически ритуали, защитаващи човека от демони и зли сили. Освен това гримът се използва и като дезинфектант. Той прогонва мухите и комарите, които предизвикват очни възпаления и защитава деликатната женска кожа от горещия климат. Традиционната очна линия предпазва окото от слънчевата светлина и от инфекции. Червилото - един от многобройните патенти на Древен Египет и неизменна част от грима на дамите. За да направят устните си по-желани, египтянките използват смес от метални окиси, кармин, къна и пчелен восък, с която ги оцветяват.

 

Влиянието на ароматите върху психическото и физическото състояние на човека е известно от древни времена. Благовонията са считани за символ на богатство и скъп подарък в Египет. За да хидратират кожата си, египтянките използват масло от горчив бадем, маруля, кимион и лилия, а за да я ароматизират, я натриват с масло от лимон, мира и кедър. Клеопатра открива вълшебното действие на ваната с мляко и мед, като я превръща в основно средство за разкрасяване на кожата. В Египет за първи път жените започват да носят перуки върху късо подстриганите си коси, с цел по-добра хигиена и предпазване от въшки.

 

 

Богини с тяло на атлети

Древногръцките богини се превръщат в своеобразен идеал за красота, смирение, чест или саможертва. Телата им са обвити в драпирани туники, които разкриват добре поддържана фигура, с добре развита почти мъжка мускулатура. Красотата, според древните елини, се изразява в хармонията на тялото и ума. Те смятат, че външната и вътрешната красота (красотата на личността, на характера, на духовния и интелектуалния живот), трябва да съжителстват в пълна хармония. А физическата красота е белег и за духовно богатство на жената, затова е невъзможно красивата жена да бъде обладана от зли помисли. Най-известният женски образ, покоряващ със своята красота и еротичност, е този на богинята Афродита, послужил за вдъхновение на много скулптори: "Тя събужда в сърцата на богове и смъртни единствено любов. Благодарение на тази своя сила тя царува над целия свят. Висока, стройна, с нежни черти на лицето, с мека вълниста златна коса, украсяваща прекрасната й глава като венец..."

 

Древногръцките жени обръщат особено внимание на естествените природни средства за разхубавяване. Хипократ описва различни средства за разкрасяване на жените, Питагор описва ползата от водолечението, а Аристотел - масажа, като средство за запазване на еластичността и свежия вид на кожата. Но в основата на всичко стои спорта и спазването на строги правила за хранене, защото красотата е именно в здравото и стегнато тяло. В ежедневието на древните гъркини се включват различни видове бани, масажи и гимнастически упражнения. Декоративната козметика също не била чужда на знатните дами. Те използват маски от брашно и мляко във вид на каша, употребяват избелващи средства за лице, подчертават черния цвят на миглите си със смес от сажди, яйчен белтък, червено вино и цветна смола. Историята разказва, че Афродита е първата жена, спечелила конкурс за красота, използвайки "нечестни" средства - червило и пудра за лице.

В Древна Гърция ароматите са широко разпространени - гъркините използват смоли, подправки и масла, получени от различни цветя, като така поставят основите на първите технологии за направата на парфюми. Предпочитан цвят за косата е меднорусият, а прическата - оформена в стегнат кок, придържан с помощта на диадеми и мрежи.

 

 

Жената през Средновековието

Известна е ролята на църквата през Средновековието и правилата, които налага. Тя забранява на жените да се гримират, защото смята, че така се създава фалшив образ на божиите създания и те се приобщават към дявола. Обявявани са за вещици и са изгаряни на клада. Единственият толериран цвят е червеният, а идеалът за красота на жените е млечнобялата кожа - символизираща чистота и богатство. А грижите за красотата на лицето се свързват с грижите за общата хигиена на тялото. Голяма част от жените през Средновековието епилират своите чела с различни смеси от смоли, като по този начин подчертават своята младост и красота. Но въпреки забраните на църквата, красивото женско тяло е поставено на пиедестал. Зад широкополите дрехи се крие добре оформено тяло с широки рамене, малки и леко раздалечени гърди, които символизират женската хубост, много тънка талия, тесен ханш и леко изпъкнал корем. Дългите руси коси завършват портрета на средновековната красавица.

 

 

Жената през Ренесанса

Ренесансът коренно се различава от Средновековието в отношението си към жената. Тя се превръща в муза-вдъхновителка, жената е символ на красота и женственост. Женският силует е леко закръглен, ханшът е изнесен напред, кожата е с цвят на мляко, очите и миглите са силно гримирани, косите са с цвят на венецианско злато - на почит са венецианските куртизанки, които налагат нов идеал за хубост. И може би художникът Кранах дава най-точна представа за ренесансовата жена със своите творби. Той разкрива голото женско тяло в цялата му нежност и с целия му сладострастен копнеж. Венера, Лукреция, Ева, Диана, Минерва... Неговите женски образи са заимствани изцяло от класическата митология, библейския свят и историята. Образите на Кранах, увити в прозрачен воал, излъчват странна двойнственост - те са съчетание от мамеща еротика и благонравна свенливост. Тайната им е в това, че подбуждат въображението и копнежа. И може би това е причината неземната красота на ренесансовите жени да вдъхновява творчеството на художници като Ботичели и Рафаело. Рубенс има друго виждане за женските образи по време на Ренесанса. Рубенсовият тип жена се изобразява като меко, пухкаво същество, със заоблени форми и впечатляващи по размер гърди. Тя е видимо добре хранена и излъчва удовлетворение и щастие.

 

 

Жената през XIX век

Времето през 19-ти век сякаш спира и обвива предишната голота на нежния пол с воала на добродетелта. "Красивото" вече се свързва не толкова с представата за жизнено и физически силно тяло, а с добрината и трудолюбието на жените, със способността им да създадат домашен уют и да отгледат добре децата си. Идва времето на брюнетките с млечнобяла кожа, леко закръглено тяло, хлътнали бузи, очи, обрамчени с тъмни кръгове и трескав поглед... Красотата на жената е в нейната болна визия. Образът, превърнал се в символ на 19-ти век, е този на Алфонсин Плеси - болна от туберколоза куртизанка, чийто образ е увековечен от Александър Дюма-син в прочутия роман "Дамата с камелиите".

 

 

Жената през XX век

Природата дарява жената със съвършен инстинкт за оцеляване и с невероятна сила и воля за борба. Когато към това се добави креативност, последователност, прецизност, гъвкавост и интуиция, се получава съвършена комбинация. Именно тук се вписва най-добре жената на 20-ти век. Защото 20-ти век е векът на самоуверената жена с изискани маниери, която успява да скандализира хората, водена единствено от амбицията да бъде независима жена.

 

Два от най-ярките образи на века са тези на Мерилин Монро и Коко Шанел. Мерилин Монро - изобилие от чувственост, пищна гръд, сочни устни, заоблени бедра, дълги руси коси... тя се превръща в събирателен образ, идеал за женска красота. Обикновено момиче, започнало своята кариера като фотомодел, тя се превръща в световноизвестна актриса, сбъдвайки мечтата на хиляди момичета по света. Но каква е тайната на нейната красота? "Капка парфюм" - би отговорила самата Мерилин Монро! И Коко Шанел - "чудото на 20-ти век", според Пабло Пикасо. Жена, която успява да изпревари своето време, благодарение на силната си воля и жажда за живот. С неподвластни на времето си чувственост и елегантност, тя сътворява модели, които я превръщат в световноизвестен дизайнер. Налага изцяло нов образ на жената като независима и дръзка личност, успяваща благодапение на собствените си умения, а не на красивата визия. Защото Коко Шанел със своята кльощава фигура и нисък ръст трудно би могла да се нареди сред красавиците на века. По-късно екраните са пълни със сочни дами с еротично излъчване като Джина Лолобриджида, Бриджит Бардо, Елизабет Тейлър... Настъпва краят на царуването на светлия тен: лицето е със загар - символ на природосъобразен начин на живот, в който спортуването заема важно място.

 

 

Жената на XXI век

С началото на новия век критериите за женска хубост са ясно дефинирани: 90-60-90, ръст 175 см и тегло 55 кг- Перфектните мерки предполагат добро отношение на другите към нас, красота и признание. И не на последно място - здраве. Тенденцията е жените да бъдат по-зрели и сексапилни. Защото днешната жена иска да се отличава от тълпата. Фитнесът навлиза като основно понятие в женския речник. А гримирането се превръща в комплексен наръчник на всяка уважаваща себе си представителка на нежния пол. Катрин Зита-Джоунс, Моника Белучи, Синди Кроуфорд... фино изваяни лица, магнетичен поглед и безкрайно дълги крака, ето го символът на XXI век.

 

Несъмнено критериите за красота ще се променят с всяко ново поколение, но едно е важно - да се харесваме такива, каквито сме, и да се забавляваме, стремейки се към "идеалните пропорции"! Защото, да - външната красота отваря много врати, но съчетана с вътрешното излъчване, прави чудеса! Така, че мили дами, бъдете красиви, усмихнати, уверени и истински, защото...

 

"Красотата на жената не е в дрехите, които носи, фигурата, която има или начина, по които сресва косите си! Красотата на жената трябва да бъде в нейните очи, защото това е пътят към сърцето й!"

 

 

Ресурси

  • beauty.bg
  • dw-world.de
  • сп. „Журнал за жената" бр. 28,29,30/2008
info:http://www.bb-team.org/articles/3451/
Сърцето следва пътища, които разумът не може да обясни...
009153509.jpg
Link to comment
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...
KOHL, Kajal, Surme ....



e4ba_1.JPG

haifa-wahbe-037.jpg

guerlain-terracotta-loose-powder-kohl-liner.jpg





Каялът се използва от жените от древни времена за украса на очите и придаване на нежен поглед. Не само за красота обаче, в традиционния стил каял се използва с медицинска цел, за предпазване на окото от изсушаване. Дори днес, както в града, така и в селото, в Индия, бабите използват домашно приготвен каял за очертаване на очите на децата и бебетата, но не за разкрасяване, а за предпазването им от болести.


kohl%20powder.jpg

Каялът се приготвя от събирането на сажди и миксирането им с пречистено масло. Обикновено тази смес се охлажда в хладилник, за да създаде охлаждащ ефект при поставянето върху окото. В днешни дни много съвременни марки предлагат на пазара както моливи за очи, така и каял. Ето няколко съвета как да поставим каял върху окото си, за да придадем величествен вид на погледа:



  • Уверете се, че очите Ви са чисти. Не трябва да има прах върху клепача или пък паднали мигли, тъй като те ще дразнят окото при поставяне на каял върху него.
864_pd8979full.jpg
  • Овлажнете зоната около окото като поставите овлажняващ крем, в случай, че кожата Ви е суха. Ако имате мазна кожа, то подсушете зоната около очите като използвате тънка кърпа от естествена материя или пудра.
  • Много внимателно издърпайте надолу долния клепач, така че да откриете вътрешната линия на клепача.
  • Вземете каял и се уверете, че върха му не е много остър, за да не се създаде опасност от нараняване на окото Ви. Бавно, изтеглете по контура плътна линия. Започнете от вътрешната част на окото навън.
  • Друг вариант за нанасяне на каял, ако не предпочитате директното нанасяне върху окото, е като поставите малко от него върху пръста си и посредством него го разнесете върху долната линия на клепача. Нанасянето на каял върху долния клепач придава мекота на погледа.
  • Каял можете да поставите и върху горния клепач. Просто затворете окото си и нанесете плътна линия като следвате контура на окото. Този начин на нанасяне на каял се използва при техниката на „опушен грим”. Той придава мистериозен поглед на окото.
Източници на информация:

http://www.regina-bg.com/index.php?option=...en&Itemid=4

http://en.wikipedia.org/wiki/Kohl_%28cosmetics%29

Подписа ви надвишава допустимия размер!

Link to comment
Сподели в други сайтове

  • meleto changed the title to Тайните на Ориента

Включи се в дискусията

Може да отговорите сега и по-късно да се регистрирате. Ако имате профил, впишете се сега за да публикувате с вашия акаунт.

Guest
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Отговори на темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Последно видели темата   0 Потребители

    • Няма регистрирани потребители, които да гледат страницата в момента.
×
×
  • Create New...