Nedis Публикувано на Юли 12 Report Сподели Публикувано на Юли 12 Почти 250 милиона евро или около половин милиард лева ще трябват, за да има в България писта за състезание на Формула 1. Половината от парите са за изграждане на трасето и трибуните. Другите разходи се допълват от необходимостта от прилежаща инфраструктура, както и огромните такси към организаторите на Формула 1 и лично към човека, който държи търговските права, Бърни Екълстоун. Както е известно, в петък следобед Румен Петков и президентът на Българската федерация по мотоспорт Богдан Николов се срещнаха на пистата "Нюрбургринг" в Германия с Екълстоун и разговаряха близо час. Договорът вече е одобрен от Международната автомобилна федерация (ФИА) и промоутърската компания на Екълстоун ФОМ. Предварителният контракт е за домакинство от 2011 до 2015 г., с опция за продължаването му до 2020 г. Ние трябва да решим дали искаме за 5 или за 10 г. Турция се отказва от Гран при, а Унгария още не е подновила договора си. Така оставаме единствените домакини в района, обясни Николов. Той разкри, че се планира да бъде изградена една писта, която да приеме Формула 1 и MotoGP, а не както имаше предложения за две отделни съоръжения. Още в понеделник на бъдещия премиер Бойко Борисов ще бъде предоставен конкретен доклад за досегашните преговори за състезанието. Докладът ще отразява целия преговорен процес от ноември миналата година досега, включително и срещата с Бърни Екълстоун в "Нюрбургринг" и конкретните параметри, дискутирани на нея. Николов заяви, че ще има ново правителство, което може да не подкрепя проектите му. Кабинетът на Сергей Станишев даде писмо с държавни гаранции, че стои зад кандидатурата на България. Вече съм свършил моята работа - доведох нещата до договор, а държавата няма никакво участие. Инвестициите са изцяло частни. Ако правителството иска да се включи - добре, обяснява шефът на федерацията ни по мотоспорт. Освен двата най-престижни шампионата се планира пистата да приеме стартовете от Супербайк и GT сериите. Личният съветник на Екълстоун Андреас Маес разработи бизнес план за трасето. Според него натовареността на пистата ще бъде между 280 и 310 дни в годината, обясни Николов. Това включва състезания, тестове и други прояви, а в останалото време ще се извършва поддръжката на съоръжението. Марката на една писта са Формула 1 и MotoGP. След това всички сами идват на нея, смята Николов. Той добави, че всичко е готово за започването на изграждането на съоръжението. "Това е голяма възможност за България, отчитайки и географското ни положение, и възможността да бъде привлечен зрителски интерес от Русия, Украйна, Румъния, Турция и целия регион. Стремежът ни е в графика на Формула 1 да бъдем разположени така, че да удължим туристическия сезон и да бъдем полезни на държавата като цяло. В държавите, в които такова състезание се организира, чистата печалба като приходи в хазната варира между 25 и 200 милиона евро Смятаме, че в тези условия това ще бъде много полезно за страната ни", твърди пък Румен Петков. Тези дни обаче в f1-live.com публикуваха откъси от едно много интересно интервю на бившия организатор на Гран при на Канада Норманд Лего за монреалския вестник “Ла Прес”. Там той дава светлина относно сумите, за които всеки домакин на Формула 1 трябва да превежда. “За да се върнем обратно на модела в Националната хокейна лига, ако администрацията й струва 50 милиона долара на година, а общите печалби са 1,8 милиарда, тогава това означава, че те са 3% от приходите. Във Ф1 човекът, който управлява бизнеса, струва 50% от цялата печалба”. Лего твърди, че основният собственик на Формула 1 - CVC Capital Partners, дължи годишно около 540 милиона долара, които, за да се получат отнякъде, водят до таксата от 50 милиона за всяка страна, която иска да провежда състезание от шампионата. “На тази цена не може организаторите да са на печалба, без значение как се калкулират приходите”, твърди канадецът. Той казва още, че организаторите на австралийската Гран при губят по 40 милиона долара на година, че френската автомобилна федерация се е отказала от Гран при през 2009 г. “ Хокенхайм” няма да е домакин на състезание преди 2010, “Нюрбургринг” е в затруднено положение, а китайците се колебаят за участие след 2010-а. Лего е убеден, че икономическият модел във Формула 1 трябва да се преосмисли, защото “кулата от карти вече е започнала да пада”. Донякъде това се вижда в зародилото се недоволство дори в някои от новите организатори на състезания. Така например в Малайзия категорично настояват часът на старта да бъде по-ранен, тъй като случилото се на тазгодишното състезание със сигурност не остави много доволни зрителите и е твърде вероятно да има отлив следващата година. Според запознати три са вариантите за построяване на писта за Формула 1 в България Първоначалните намерения на организаторите трасето да бъде край Долна Митрополия, Плевенско, са отпаднали заради липса на добра инфраструктура и хотели. С най-големи шансове са пущинаците над курорта Слънчев бряг непосредствено под Стара планина. Това са земите между селата Оризаре, Тънково и Кошарица. Вторият вариант за писта е на юг от Варна в карето между селата Константиново, Приселци и Звездица. Тези места край морето са фаворити, защото са близко до огромна леглова база, летищата в Бургас и Варна. Не е без значение и близостта на румънската столица Букурещ от черноморските ни курорти. По този начин ще може да разчитаме и на хиляди фенове от северната ни съседка да пълнят трибуните на пистата за Формула 1. Ако наистина успеем да организираме домакинство на една от най-престижните надпревари в света и състезанието бъде край Бургас или Варна, то със сигурност ще се проведе в края на май или началото на юни, на мястото на старта в Истанбул, който със сигурност ще отпадне от календара. Според запознати има и трети, резервен, вариант за строеж - там, където трябваше да бъде построено едно време софийското летище. Пистата край столицата и близо до Пазарджик и Пловдив може да бъде разположена в района около Гелеменово, Черногорово и Съединение. Този проект също не е зад подценяване не само заради близостта на София и модерната аерогара. Тълпите фенове на Формула 1 могат да бъдат настанени освен в столични хотели, в Пловдив, Боровец и дори Пампорово. Това е и мястото с най-добрата инфраструктура заради изградената в тази част магистрала “Тракия”. info: 24 часа А дай Боже да има такова съоръжение в България, просто ще е уникално яко и наистина приходите ще са добри. Цитирай Report Link to comment Сподели в други сайтове More sharing options...
Препоръчани коментари
Включи се в дискусията
Може да отговорите сега и по-късно да се регистрирате. Ако имате профил, впишете се сега за да публикувате с вашия акаунт.